torsdag, juni 07, 2007

Notar

Såg Notars nya kampanj på tunnelbanan häromdagen.

Kampanj är utförd i serie av fem stortavlor med en kille som sitter vid ett roulettebord där han för varje steg får färre marker att spela med och som en konsekvens också färre "vänner" kring bordet. Payoffen i sista stortavlan lyder något i stil med "Dags att byta bostad?"

Osmakligt utfört med roulettebordet, adderar bara ännu mer känsla av att bostadmarknaden är ett lotteri vad gäller oseriositet med budgivningar och inkompetenta mäklare. Finns fler varianter ute just nu på kampanjen varav denna förefaller vara den klart sämsta. Jag undrar dessutom om detta verkligen kan vara en affärsdrivande kampanj? Träffar den rätt i sin tafflighet? Jag är tveksam.

Som om att det inte räcker med att bostadsmäklare är 2000-talets motsvarighet till 80-talets yuppies och 90-talets IT-folk (där jag själv var inkluderad) med allt vad det innebär så gödslas det just nu med annonser i de flesta medier som rör köpandet och säljandet av bostadsrätter, banker, låneinstitut m fl.

Inget fel med att bo i bostadsrätt eller villa, men jag får obehagliga vibbar av hysterin kring detta så kallade livsstilsfenomen där hemmet seglat upp som en statussymbol tillsammans med andra oheliga företeelser såsom det fashionabla familjebildandet (typ: tidningen Mama), interiörfaschismen, lattemorsor (stor SUV, alltid bråttom), hemma-hos-reportage, konsumtionshysteri och Martin Timell-wannabees.

Antalet aktörer i både branschen och med tilhörande entourage i stil med magasin, tv-program m.m. känns onekligen alldeles för stort för en marknad av Sveriges storlek och jag kan bara tolka det hela som en indikator på att en högkonjunktur följs tyvärr av en rejäl svacka vad det lider.

Till sist hoppas jag luften går ur hela bostadsmarknaden snart så jag slipper taffliga kampanjer i stil med Notar, Svensk Fastighetsförmedling ("vad kan göra ditt läge bättre?") m fl.

Inga kommentarer: