fredag, juni 29, 2007

Cannes, tveksamhet och sommarlov

Ett säkert tecken på att sommaren är här är att Sveriges reklamelit tar flyget ner till Rivieran och frotterar sig med varandra i ett något euforiskt skimmer under en intensiv vecka. Allt rapporterat till oss som inte fick följa med via mer eller mindre seriösa medier.

Jonas skriver om en av vinnarna (och i mina ögon bättre bidragen) i sina inlägg "Just ja, apropå Cannes" och "Holt och Dove’s "Campaign for Real Beauty"".

Helt klart en värdig vinnare, men jag kan inte undgå att känna mig lite distanserad till hela företeelsen reklamtävlingar. Missförstå mig rätt, jag tycker definitvt att bra jobb ska belönas men jag tycker inte att det jag ser är så bra att det alltid motiverar att stå högst upp på prispallen.

I går var jag och Jakob (som precis kommit hem från Cannes) på byråfest där vi diskuterade en hel del om reklamtävlingar och vi kom väl i vårt lätta gratisöltöcken inte fram till något väsentligt annat än att smaken är ju som baken, delad.

Okej, han är kreatör och jag är strateg och klart är väl att vi SKA tycka olika om vissa saker men vi dealde åsikt vad gäller de byråer som vinner mycket priser på reguljär basis.

På allvar, är Farfars, F&B, Brindfors, Great Works m fl kampanjer så bra att de "alltid" motiverar att vinna Månadens Webb, Guldägg, Grand Prix hela tiden? Är det inte bara så att de är bra på att göra PR för sig själva och samtidigt taktiskt delta i diverse tävlingar?

Det är inte så att jag missunnar de (delvis eftersom jag känner en del av dem) som jobbar på nämnda företag att de inte ska jobba hårt och få vinna priser för det är minsann inte skit som kommer ur kranarna när de väl sätter igång att göra det de är bra på. MEN, betyder det verkligen att det är det absolut bästa svensk reklam har att komma med? Jag är osäker och tycker att det borde finnas fler kandidater som slåss i toppen i stället för som nu ett fåtal.

Antar att det är lite som i sportens värld där det som oftast är Chelsea och Man United slåss om ligatitlarna i England, Roger Federer och Rafael Nadal i tennistoppen samt McLaren och Ferrari gör upp om Formel 1-VM. Emellanåt sticker det upp någon utmanare men nog f-n kan man ge sig på att de gamla kombatanterna snart dyker upp igen, kanske i ny skepnad, men ändå.

Det här inlägget blev både långt och fladdrigt, jag ska bättra mig efter sommaren, jag lovar. Nu väntar snart sommarlov och långa dagar.

Inga kommentarer: