torsdag, maj 24, 2007

Fram med sågen

Adliterate toksågar brainstormingen. Rätt underhållande läsning faktiskt.

















"They waste huge amounts of time and talent and they are no fucking good at delivering decent ideas."

Ju mer jag tänker på det, desto mer stämmer det sistnämnda. Det kommer faktiskt väldigt få, om ens några bra idéer ur en brainstormingsession. Faktiskt.

Minns några legendariska sittningar under den glada IT-eran med galna Post-it-lappar i tusen färger och diverse löst folk inblandat.

Efter mötena hade vi som oftast mindre på fötterna än innan och det hela slutade med att vi i arbetsgruppen löste problemen på egen hand utan en hel hoper av modeller, konsulter och övriga distraktionsfaktorer.

Tack, Adliterate för att du finns.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå Martin! Jag håller inte med om detta. Min åsikt är den rakt motsatta. Mina erfarenheter av brainstorms är heller inte alls desamma som de du beskriver, tvärtom.

Resultaten av brainstorms beror helt på hur de genomförs, vilket jag poängterade på Richards sajt. Om han genomför brainstorms på det sätt som han beskriver, samt med den uppfattning om dess målsättning han ger uttryck för, kan jag dock förstå att det gått käpprätt åt pipan.

Jag har ärligt talat svårt att tro att han verkligen står bakom det han skriver. Publicitet ger det i alla fall och det kan ju han behöva som jobbsökande.

Martin Gustafsson sa...

Det är sant det du säger Fredrik, min erfarenhet är dock att de inte ger riktigt det utslag som man eftersträvar alla gånger.

Den gode Richard har väl haft en dålig dag bara, antar jag?

Men om du nu har den rakt motsatta erfarenheten, kan du då inte förgylla min besudlade åsikt med dina upplysta tankar? :)