onsdag, juni 13, 2007

Mediasmart

Läromedlet Mediasmart påstår sig lära elever i åldrarna 10-13 att kritiskt granska reklam.

Jag är lite kluven, å ena sidan tycker jag att det är bra att man försöker lära barn och ungdomar att tolka medialandskapet på ett korrekt sätt (om det nu finns ett sådant sätt) men å andra sidan kan jag känna att det inte riktigt är skolans uppgift att lära ut sådant.

Hmmm.

Barn är ju inte dumma, bara hyfsat oförstörda och extra mottagliga mot allting som de observerar, det vet vi ju sedan gammalt. Vi vuxna däremot, vi som redan har huvudet halvfyllt till frukost och överfyllt till lunchdags, är det vi ska bestämma vad som är bra eller inte?

Jag måste ta mig en funderare och studera Mediasmarts studiematerial mer ingående känner jag.

Men en intressant idé är det, vi har väl alla ett ansvar vi som påstår oss arbeta med reklam eller hur?

Inga kommentarer: