tisdag, juli 10, 2007

Produktutveckling

Jag vet, det är sommar och jag borde verkligen inte sitta framför tangentbordet en julikväll som denna, men jag kunde inte hålla fingrarna borta.

Var på en mycket blöt hemma-hos-fest i lördags där en av samtalsämnena var Apples nya iPhone. En av gästerna (en före detta arbetskamrat och prominent webbkreatör) hade nyligen kommit hem från New York-kontoret där han hade fått testa underverket och han var i all sin Applefanatism helt lyrisk.

Enligt honom kunde han tänka sig att förlora både en arm och ett ben för att vara en av de första med telefonen när den anländer till vårt avlånga land. När den nu exakt anländer är det ingen som vet, men i alla fall; jag tror säkert att den är en killerapp som kommer skaka om mobilbranschen på ett liknande sätt som iPod gjort med Mp3spelarna men att vara först ut med en? Nja.

Jag gillar verkligen Apples grejer skarpt och har gjort det sedan åttiotalet (ja, jag är så gammal!) men jag vete f-n om jag vill ha iPhone version 1.0. Jag borde verkligen hoppa upp och ner precis som min före detta kollega men jag bara känner på mig att den inte kommer vara så häftig efter att USA och resten av Europa haft den ett tag. Det är ju faktiskt "bara" en mobiltelefon, dock en jäkligt fräsig sådan.

Apples vana trogen brukar det ju vanligtvis vara version två och tre vara riktigt grymma vad gäller funktionalitet och kvalitet. Hoppas dock att Steve Jobs hittar rätt än en gång med iPhone och undrar vad han ska göra härnäst?

Apples nya inriktning är ju hemelektronik, men jag tycker att de borde vidga vyerna en smula till fler vardagliga ting. Inte för att spä ut varumärket till alltför många produkter och marknader, men varför inte en miljövänlig men ack så cool bil eller en moped/mc, Steve?

Kanske något i stil med digitaliserade versioner av BMWs C1:a och Smart Roadster vore något?

Det skulle i alla fall jag kunna tänka mig att förlora både en arm och ett ben för.

Inga kommentarer: